De zelfrijdende auto mogelijk al in 2020 de weg op!

14-05-2015
De zelfrijdende auto mogelijk al in 2020 de weg op!

 

 

De zelfrijdende auto gaat de markt voor autodelen en mobility-on-demand op zijn kop zetten. “Mensen kunnen straks voor de deur uitstappen en de auto zelf een parkeerplaats laten zoeken, huurauto’s rijden zelf naar hun klant. We verwachten dat de chauffeursdienst, de taxi, de autoverhuur en het autodelen opgaan in één voordelig aanbod van mobiliteit op afroep.” Dat stelt René Seyger, partner van Roland Berger Strategy Consultants, in een studie over autonoom rijden.

Het adviesbureau schetst in deze studie wat de gevolgen kunnen zijn voor de auto-industrie als de computer de rol van de bestuurder overneemt. Rond 2020 is dat volgens hen alleen op de snelweg mogelijk, maar vanaf 2025 ook in steden en na 2030 kunnen geautomatiseerde auto’s ritten van deur tot deur afwerken. “De automatisering van het rijden zal de komende jaren geleidelijk verlopen”, zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam. “Na 2030 zullen zelfrijdende auto’s een revolutie veroorzaken in de industrie.”

Ook over het businessmodel voor de zelfrijdende auto heeft het adviesbureau nagedacht. “Door de hoge prijs van de zelfrijdende auto kunnen fabrikanten overwegen een lagere autoprijs te vragen in ruil voor gebruikersdata of het betalen voor gebruik in plaats van bezit”, aldus Seyger.

Autofabrikanten verwachten serieuze concurrentie te krijgen van technologiebedrijven als Apple en Google. Dat concludeert persbureau Bloomberg op basis van een rondgang op de autoshow van Genève.

Apple zou bezig zijn met de ontwikkeling van een elektrische auto die in 2020 op de markt zou moeten komen. En bij Google is de ontwikkeling van de zelfrijdende auto in een vergevorderd stadium. Bloomberg maakte met deze ontwikkelingen in het achterhoofd een rondgang langs de standhouders op de autosalon van Genève.

Martin Winterkorn (Volkswagen) verwacht dat de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen sneller zal gaan dankzij nieuwe toetreders, maar denkt vooral aan een samenwerking met Google en Apple. De vraag is in hoeverre Apple en Google de auto’s zelf op de markt willen zetten, of dat ze de technologie uiteindelijk gebruiken om samen te werken met bestaande fabrikanten, die zelf ook heel ver zijn met de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto’s.

De zelfrijdende auto's zijn volgens Roland Berger een goudmijn voor autofabrikanten.

Bron: Fleet&Mobility

 

Het laatste nieuws over de auto’s van Google & Apple:

The Washington Post ontdekte een nieuw patent van Google. Het nieuwe systeem gebruikt camera's, radar en lidar (een soort radar, maar dan voor licht) om de omgeving te analyseren. De software kan fietsers spotten en inschatten wat ze gaan doen. Steekt een fietser bijvoorbeeld zijn arm uit om linksaf te slaan, dan remt de auto af om het voor te laten gaan.
Voor een zelfrijdende auto is alles om hem heen een object. Om te zien of het om een fietser gaat, wordt de lengte van de fietser vergeleken met fietsers die de auto eerder heeft herkend. Om te kijken of de hand is uitgestoken wordt de afstand tussen hand en hoofd vergeleken.
Onvoorspelbaar. Het systeem gaat wel uit van de aanname dat fietsers netjes richting aangeven. In de praktijk gedragen fietsers zich niet altijd voorspelbaar. Om dat probleem op te lossen worden alle gegevens van de zelfrijdende auto's bewaard en gedeeld, zodat ze van elkaar kunnen leren.
Bron: De Telegraaf

Zelfsturende auto Google moet in 2020 klaar zijn. Het wordt wellicht een nek-aan-nek race, maar Google wil in 2020 zijn zelfrijdende auto op de weg hebben. Net als Apple. Chris Urmson, hoofd van de afdeling voor zelfsturende auto’s, maakte die intentie bekend tijdens een presentatie van TED in Vancouver. Urmson gaat er ook van uit dat tegen die tijd geen rijbewijs meer nodig zal zijn voor deze auto’s zonder stuur. Sowieso verwacht hij minder ongelukken, omdat de auto’s elkaar veel beter weten te ontwijken.Het is de eerste keer dat Google een duidelijk tijdpad aangeeft, wellicht naar aanleiding van de geruchten rond de zelfsturende auto van Apple. Naar verluidt investeert Apple wel flink in research, maar is niet gezegd dat de auto er ook echt gaat komen. Google werkt overigens samen met grote fabrikanten als GM, Ford, Volkswagen en Daimler, die ook eigen projecten hebben lopen.
Bron: Emerce

Apple’s Auto in 2020
De geruchten dat elektronicagigant Apple met een eigen auto komt, worden steeds hardnekkiger. In 2020 schijnen we het model al op de weg te kunnen gaan zien. Volgens berichtgeving van Bloomberg zet Apple alles op alles om in 2020 al z'n eerste auto te produceren. Apple's auto krijgt naar verluidt een volledig elektrische aandrijflijn waarmee het een directe concurent moet worden voor de Model III van Tesla, een instapmodel dat we over zo'n twee jaar op de markt kunnen verwachten.
Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat Apple de nodige experts uit de auto-industrie aan heeft weten te trekken. De Wall Street Journal wist te melden dat Apple's EV een MPV-achtige gaat worden die momenteel onder de noemer Titan door het leven gaat.
De Amerikaanse krant New York Times weet te melden dat Apple 200 werknemers heeft aangesteld die nu al druk in de weer zijn met de ontwikkeling van het elektrische model.
Momenteel is Apple al in de auto-industrie te vinden. Vorig jaar presenteerde het bedrijf Apple Carplay (foto 2), een besturingssysteem voor media- en entertainmentsystemen.
Bron: Autoweek.nl

De volgende ‘one more thing’ voor Apple: auto’s
Enkele honderden mensen werken bij Apple aan een elektrische auto. Dat bevestigen The Financial Times en The Wall Street Journal nadat eerder deze week in diverse Amerikaanse steden auto’s werden gespot met Apple-logo’s en veel sensoren op het dak. Het tot nu toe geheime project genaamd Titan wordt geleid door Steve Zadesky, vicepresident design bij Apple. Die stuurde eerder teams voor de iPod en iPhone aan, maar komt oorspronkelijk van Ford. Het voormalige hoofd van de onderzoeksafdeling van Mercedes-Benz, Johann Jungwirth, is het team onlangs komen versterken. Marc Newson, die de Ford 021C conceptauto ontwikkelde, werkt al langer voor Apple. Zeker 64 werknemers van Apple, zo blijkt uit LinkedIn informatie, komen van Tesla. Die kregen naar verluidt salarissen aangeboden van 250.000 dollar plus extra’s. Apple-topman Tim Cook zou een jaar geleden al zijn goedkeuring voor het project hebben gegeven. Zadesky mag zelfs een team van duizend experts samenstellen. Ook hoofdontwerper Jony Ive, zelf liefhebber van snelle auto’s, heeft de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met diverse technici en bestuurders uit de autosector. Apples autolab is gevestigd op een aparte locatie, maar dicht bij het hoofdkwartier van Apple in Cupertino.
Het zou voor het eerst zijn dat Apple een totaal nieuwe markt betreedt. Apples enige bemoeienis met de auto-industrie is het entertainmentsysteem Apple Carplay, waarmee muziek kan worden afgespeeld en kaarten kunnen worden bekeken. En toch komt het niet als een verrassing. Apple heeft al eens eerder naar de automarkt gekeken, zo vertelde marketingdirecteur Phil Schiller nog niet zo lang geleden. Dat was nog voordat Apple overwoog de iPhone te ontwikkelen. Ook Steve Jobs bevestigde kort voor zijn dood aan John Markoff van The New York Times dat hij het liefst een iCar wilde maken. Apple topman Eddy Cue (hoofd internetdiensten) zit in het bestuur van Ferrari, en Phil Schiller twitterde jaren geleden onophoudelijk over auto’s. En nog geen jaar geleden hebben Elon Musk van Tesla en Apple gesprekken gevoerd.
Toch wil het niet zeggen dat er een Apple auto komt. Op dit moment zou het team zich vooral aan het oriënteren zijn. Afgelopen week werden in het wild Dodge Caravans gespot (en ook gefilmd, zie onderste video) met een hoop sensoren erop. Aanvankelijk werd verondersteld dat die auto’s werden gebruikt voor Apple Maps.
Mocht Apple besluiten een minivan te ontwikkelen – en dat kan nog jaren duren – dan zal die in elk geval drastisch anders moeten zijn dan wat er tot nu toe op de markt is. Zo wordt Tesla vaak de Apple onder de autofabrikanten genoemd vanwege het moderne dashboard, maar buiten dat is het een auto met weinig opvallende kenmerken. Het is ook denkbaar dat Apples iCar gedeeltelijk zelfsturend zal worden. Google experimenteert daar al geruime tijd mee.
Het is niettemin een enorme gok: Tesla is momenteel de enige Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s die (een beetje) winst maakt. Met 31.655 verkochte auto’s is het een nichespeler in de automarkt. De ontwikkeling van een auto kost gemiddeld 3 tot 5 miljard dollar, al is dat natuurlijk helemaal niets vergeleken met Apples huidige marktwaarde van 700 miljard dollar.
Bron: Emerce

 

 

Deel deze pagina

Heb je al een offerte?

Laat ons een beter voorstel doen!
Copyright © 2015 - Munsterhuis Lease Realisatie: Adwise Internetmarketing