Actualiteiten

WAT KAN MIJN AUTO ZELF: ADAS NADER VERKLAARD

Wat kan mijn auto zelf: ADAS nader verklaard

De wildgroei aan benamingen en bijbehorende afkortingen van allerlei technologische en innovatieve veiligheidssystemen in auto’s, leidt ertoe dat automobilisten soms letterlijk het spoor bijster zijn. Om daar verandering in te brengen, heeft de ADAS Alliantie een woordenlijst gemaakt om meer duidelijkheid te scheppen.

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) helpen de bestuurder bij het rijden. Helaas hebben deze ADAS-systemen soms verschillende namen met soms vergelijkbare, maar ook andere functionaliteiten. Dit kan per automerk verschillen, wat tot verwarring en onbegrip leidt bij automobilisten en organisaties die met ADAS te maken hebben. 
“Automobilisten weten vaak niet wat ze kunnen verwachten van de rijhulpsystemen in hun auto”, aldus Chris Hottentot, projectleider van de ADAS Alliantie. “Iedereen moet dat eenvoudig kunnen navragen of opzoeken, zover zijn we nog niet”, zegt Hottentot. “Maar de lijst met de toelichting die we nu hebben opgesteld, brengt dit doel wel al een stukje dichterbij.”

In de lijst komen niet alleen de benamingen aan bod, maar ook de bijbehorende functionaliteit. Zo lijken Lane Keep Assist (LKA), Lane Departure Warning (LDW) en Lane Centering qua benaming wel op elkaar, maar doen ze toch allemaal net even iets anders. De standaard instelling verschilt bovendien ook. Hieronder een voorbeeld hoe de ADAS-Alliantie de verschillen van alle functionaliteiten verduidelijkt:

ADAStabel

Invloed van benaming op gedrag 

Dat onduidelijkheid over ADAS-benaming het gedrag van automobilisten beïnvloedt, blijkt uit recent onderzoek van de Amerikaanse AAA Foundation for Traffic Safety. Het onderzoek is uitgevoerd onder bestuurders die gebruikmaken van ADAS die voertuigacceleratie combineren met remmen en sturen. De  naam suggereert dat het hierbij om een ‘geautomatiseerde’ rijervaring gaat. Wat blijkt? Bestuurders die gebruikmaken van dergelijke systemen, hebben de neiging om zelf wat meer op de automatische piloot te gaan en veiligheidsbeperkingen over het hoofd te zien. En dat terwijl de bestuurder altijd de verantwoordelijkheid draagt voor het voertuig dat hij bestuurt en dus altijd alert moet zijn om te kunnen ingrijpen.

ADAS Alliantie

De ADAS Alliantie bestaat uit een kernteam, met vertegenwoordigers van de RAI Vereniging, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Aon, BOVAG, de RDW en het Verbond van Verzekeraars. Het ADAS Woordenboek is voor iedereen beschikbaar op www.adasalliantie.nl. De verwachting is dat deze termen door zoveel mogelijk betrokkenen gebruikt gaan worden, met een standaardisatie als einddoel. De namenlijst is gebaseerd op die van Euro NCAP en is zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar.