Actualiteiten

Nieuw kabinet, nieuwe plannen: kilometerheffing, reiskostenvergoeding omhoog, grijskentekenregeling verdwijnt!

Twee weken geleden heeft het nieuwe kabinet z’n plannen bekend gemaakt. Hoewel er natuurlijk nog niets zeker is (het zijn per slot van rekening maar plannen) staan er toch wat opmerkelijke zaken in. Elbert Fiscaal heeft de de belangrijkste op een rijtje gezet. Kilometerheffing, het betalen naar gebruik. De onbelaste reiskostenvergoeding en de (afschaffing!) van de grijskentekenregeling.

De kilometerheffing

In Den Haag wil men aan de slag met de voorbereidingen van het betalen naar gebruik. We zijn waarschijnlijk in 2030 aan de beurt, zo hebben wij gelezen in het coalitieakkoord. Hoe zou dit eruit komen te zien?Het kabinet streeft ernaar dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn, zo staat in het coalitieakkoord. Ze introduceren in 2030 een kilometerheffing in de vorm van betalen naar gebruik. Basis voor dit systeem is de motorrijtuigenbelasting, waarvan het tarief afhankelijk wordt gemaakt van het jaarlijks verreden aantal kilometers. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de voorgenomen doorgetrokken A15. Dit betekent dat gebruikers van elektrische en fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het weggebruik.

In de dit jaar verschenen Keuzewijzer Autobelastingen staat een aantal varianten van de kilometerheffing (ook wel ‘betalen naar gebruik’ genoemd) beschreven. Deze varianten komen origineel uit het Klimaatakkoord. Of het een van de onderstaande varianten wordt, weten we natuurlijk nog niet, maar op deze manier krijg je alvast een idee van wat ons te wachten staat.

Variant 0: Een vlakke heffing voor personenauto’s en bestelauto’s – Bij deze variant wordt de motorrijtuigenbelasting (inclusief de provinciale opcenten) omgezet in een kilometertarief. Voor auto’s op diesel en lpg geldt iets hoger kilometertarief.

Variant 1: Betalen naar gebruik voor alleen elektrische voertuigen (EV) – Bij variant 1 wordt de bpm en motorrijtuigenbelasting voor EV’s omgezet in een kilometertarief waarbij je eventueel de eerste 10 jaar korting krijgt om de groei van het elektrische wagenpark te stimuleren.

Variant 2: Tijd en plaatsgebonden heffing voor personenauto’s en bestelauto’s – Deze variant is hetzelfde als variant 0, maar er geldt geen vlak tarief. De te betalen kilometerheffing hangt hierbij af van wanneer je rijdt (overdag of ’s nachts) en waar je rijdt (in stedelijk gebied of niet). Men heeft er uitdrukkelijk bijgezet dat dit geen spitsheffing is.

Variant 3: Emissie-, tijd- en plaatsgebonden heffing voor personenauto’s en bestelauto’s – Deze variant is eigenlijk een combinatie van alle andere varianten, er zijn bovendien drie verschillende varianten binnen deze variant. Enfin, om het kort samen te vatten komt er een basistarief met een brandstoftoeslag voor lpg- en dieselauto’s, een stikstoftoeslag voor diesels die niet voldoen aan de euro 6d temp richtlijn en een CO2-toeslag voor alle niet elektrische auto’s. Eventueel komt daarbij nog een verschillend dag- en nachttarief en/of een aanvullende spitsheffing voor bepaalde wegen.

En de andere autobelastingen dan? Als wij het goed begrijpen, blijft bij alle varianten de bpm, de bijtelling en de accijnzen bestaan. Een uitzondering geldt voor variant 1 waarbij er geen sprake meer zou zijn van bpm voor elektrische auto’s.

Tot slot: Vermoedelijk gaat het nog wel even duren voordat alles duidelijk is. Volgens het coalitieakkoord gaat het een heffing worden voor alle auto’s (dus niet alleen voor elektrische auto’s) en zal deze niet tijd- en plaatsgebonden worden.

De reiskostenvergoeding

De onbelaste reiskostenvergoeding was een jaar of twintig geleden nog 18 cent per zakelijke kilometer. Jaren geleden is deze al eens opgehoogd naar 19 cent, maar een verdere verhoging zat er niet in. Het nieuwe kabinet is echter van plan deze zogenoemde ‘gerichte vrijstelling’ te verhogen! We weten nog niet met welk bedrag, dus wat dat betreft is het nog even afwachten. Daarnaast juichen we niet te vroeg, want het is de bedoeling dat deze verhoging pas per 2024 ingaat. Per saldo betekent dit dat jouw baas je in 2024 een hoger belastingvrij bedrag mag geven voor elke zakelijke kilometer die je met jouw eigen auto (of op een andere manier) aflegt. Krijg je meer dan dit vrijgestelde bedrag betaald? Dan hou je daar per 2024 netto meer van over. Goed nieuws dus.

Een hele andere regeling die in het coalitieakkoord wordt besproken, is de zogenoemde grijskentekenregeling. Een belastingvoordeel voor ondernemers die in een bestelauto rijden.

De grijskentekenregeling

De grijskentekenregeling bestaat uit twee delen: een bpm-deel en een deel dat gaat over de motorrijtuigenbelasting.

De grijskentekenregeling komt er op neer dat je als ondernemer geen bpm hoeft te betalen wanneer je een bestelauto koopt. Bovendien krijg je een flinke korting op de motorrijtuigenbelasting. De voorwaarden voor deze regeling zijn best wel simpel: je moet btw-ondernemer zijn en je moet de bestelauto minimaal 10% voor je bedrijf gebruiken.

Hieronder gaan we het over het BPM-deel van de grijskentekenregeling hebben.

Omdat je als ondernemer geen BPM hoeft te betalen, bespaar je maar liefst 37,7% heffing over de cataloguswaarde van jouw bestelauto. Het slechte nieuws is dat je dit voordeel in de toekomst kwijtraakt. Omdat de BPM een aanschafbelasting is, is het niet logisch dat je voor jouw huidige bestelauto alsnog BPM zou moet betalen. Wanneer je in 2024 of later een nieuwe bestelauto koopt loop je hier wel tegenaan. De BPM-vrijstelling wordt volgens de huidige plannen namelijk in drie stappen afgeschaft. De eerste stap per 2024, de tweede stap per 2025 en de derde stap per 2026. Na afschaffing heb je dus geen BPM-voordeel meer. In het coalitieakkoord staat overigens wel een uitzondering voor de elektrische bestelauto.

Let op: dit zijn alleen nog maar plannen. Of en hoe deze doorgaan is dus beslist nog niet zeker.

Bron: Auto & Fiscus, Elbert Fiscaal